موتورهای بازیسازی ابزارهای بسیار مناسبی هستند که هر فرد علاقمند به ساخت بازیهای رایانهای میتواند با یادگیری آنها بازیهای خوبی طراحی کند. مجموعه موتورهای بازیسازی گیم میکر نیز یکی از مجموعه موتورهای مفید ساخت بازیهای ویدیویی میباشد. در این مقاله میخواهیم به صورت مختصر به این موتور بازیسازی و شرکت توسعه دهنده این موتور بپردازیم. علاوه بر این شما میتوانید لیستی از بهترین موتورهای بازیسازی را در پست ۱۰ موتور بازی سازی برتر بیابید.
موتور بازیسازی گیم میکر
موتور بازیسازی گیممیکر یک موتور بازیسازی مولتی پلتفرم میباشد که شما میتوانید با استفاده از Drag & Drop (کشیدن و رها کردن) اکشنهای موجود در موتور و همچنین اسکریپت نویسی توسط زبان اسکریپت نویسی گیممیکر یعنی Game Maker Language (GML) بازیهایی با ژانرهای مختلف بسازید.
با این موتور بازیسازی میتوانید بازیهای مختلف و حرفهای تولید کنید ولی این را باید در نظر داشته باشید که به جهت پیشرفتهتر شدن بازیهایتان باید به زبان اسکریپت نویسی GML مسلط شوید.
گیم میکر برای چه کسانی طراحی شده است؟ به طور کلی با توجه به گفته سازنده و توسعه دهندگان موتور بازیسازی گیممیکر برای برنامه نویسان تازهکار طراحی شده است تا بدون داشتن اطلاعات کاملی از برنامه نویسی بتوانند بازی بسازند. (این سخن تنها گفته سازندگان است ولی با توجه به عنوانهای موفق و همچنین برنامه نویسان حرفهای که در حال حاضر با این موتور کار میکنند، به شخصه این موتور را طراحی شده به عنوان یک موتور برای همه افراد چه برنامه نویسان حرفهای و چه تازهکار معرفی میکنم.)
از کجا شروع شد ؟
سال ۱۹۹۹ بود که مارک اُورمارس موتور گرافیکی دو بعدیای به نام Animo را با کمک زبان برنامه نویسی دلفی طراحی کرد. بله، شاید برای اولین بار باشد که این سخن را میشنوید ولی درست است موتوری که در حال حاضر ما آن را به نام گیم میکر یا گیم میکر استودیو میشناسیم در ابتدا با نام Animo وارد بازار شد. در ابتدا این موتور یک موتور گرافیکی دو بعدی به جهت ساخت انیمیشنهای دو بعدی بود.
با توجه به پیشرفت مارک اُورمارس پس از انتشار اولین نسخه Animo تصمیم گرفت که این موتور گرافیکی دو بعدی را به یک موتور بازیسازی تبدیل کند. بنابراین تصمیم گرفت که نام این موتور بازیسازی جدید خود را GameMaker بسازد.
مارک اُورمارس پس از هشت سال توسعه گیممیکر در سال ۲۰۰۷ اطلاعیهای منتشر کرد و اعلام کرد که از این پس با شرکتی به نام YoYo Games (یویوگیمز) شراکت خواهد کرد و موتور بازیسازی گیممیکر از این پس توسط این شرکت تحت مدیرعاملی Sandy Duncan توسعه داده خواهد شد. در حال حاضر (ژانویه ۲۰۱۸) گفته میشود که شرکت YoYoGames بین ۲۵ الی ۵۰ نفر کارمند برای توسعه موتور بازیسازی گیم میکر در اختیار دارد.
طراحی گیم میکر
گیممیکر به طور کلی برای تولید بازیهایی با گرافیک دو بعدی تهیه شده است ولی برای تهیه بازیهای سه بعدی با امکانات محدود نیز میتوانید از این موتور استفاده کنید.
همانطور که گفتیم این موتور بازیسازی بدون هیچ دانشی در رابطه با برنامه نویسیهایی مانند C و Java با سیستم Drag & Drop امکان ساخت بازیهایی زیبا را به تازهکاران میدهد. همچنین افراد متخصص تر نیز میتوانند با یادگیری زبان برنامه نویسی گیممیکر یعنی GML از طریق دانشنامه وب سایت توسعه دهنده یا از طریق بخش Help بازیهایی حرفهای تر طراحی کنند. یادگیری این زبان بسیار سادهتر از یادگیری زبانهای سطحبالایی مانند C و Delphi میباشد.
با گیم میکر چه بازیهایی میتوانیم بسازیم؟
با گیممیکر شما میتوانید هر نوع بازی ۲ بعدیای که فکر میکنید را با توجه به میزان یادگیری موتور بسازید. در حال حاضر بازیهای متفاوتی با موتور بازیسازی گیممیکر طراحی شده است.
با این موتور بازیسازی شما میتوانید بازیهای تکنفره ، چند نفره ، تحت شبکه LAN ، تحت شبکه بلوتوث ، تحت شبکه WLAN و آنلاین بسازید.
نسخههای گیم میکر:
مجموعه موتورهای بازیسازی گیم میکر به طور کلی به دو نوع موتور تقسیم میشود. یکیموتور بازیسازی گیم میکر و دیگری موتور بازیسازی گیممیکر استودیو که هرکدام از این دو موتور امکانات و نسخههای متفاوتی دارند که در زیر به آنها میپردازیم.
۱ – موتور بازیسازی گیممیکر :
از این موتور بازیسازی از سال ۱۹۹۹ تا پایان سال ۲۰۱۲ حدودا ۸ نسخه کامل ارائه شده است. با این موتور بازیسازی شما میتوانستید بازیهای مخصوص سیستم عامل ویندوز بسازید .
موتور بازیسازی گیم میکر تا سال ۲۰۱۱ ساخته شد و سپس بعد از گذشت ۱۲ سال از توسعه پشتیبانی از آن متوقف شد. با اینکه در سال ۲۰۱۲ شرکت یویو گیمز نسخهای با نام ۸.۱ منتشر کرد ولی به طور کلی موتور بازیسازی گیم میکر موتوری منسوخ شده به حساب میآید.
۲ – موتور بازیسازی گیممیکر استودیو :
این موتور بازیسازی در اواخر سال ۲۰۱۲ و اوایل سال ۲۰۱۳ توسط یویوگیمز رونمایی شد که موتوری کاملا زیبا با رابط کاربری جدید بود. در این موتور بازیسازی پلتفرمهای مختلفی مانند اندروید، iOS ، مکینتاش ، لینوکس و حتی خروجیهایی برای کنسولهای نسل هشتمی یعنی PS4 و Xbox One نیز به آن اضافه شده بود.
گیم میکر استودیو در حال حاضر از سال ۲۰۱۲ در حال توسعه است و تا به حال در این ۶ سال ۲ نسخه از این موتور منتشر شده است، در زیر با رابط کاربری دو نسخه گیم میکر آشنا میشوید.
خرید و دانلود گیم میکر :
موتور بازیسازی گیم میکر و موتور بازیسازی گیم میکر استودیو، موتورهایی تجاری هستند که شما میتوانید آخرین نسخه گیم میکر استودیو را از وب سایت YoYoGames خریداری کنید و یا برای تست اولیه نسخه Trial آنها را دانلود کنید.
YoYoGames
نتیجه گیری نویسنده :
موتور بازیسازی گیممیکر یک موتور خیلی خوب برای بازیسازان جوان است که بدون دانش حرفهای کد نویسی میتوانند شروع به بازیسازی کنند و بعد از یادگیری کار با گیممیکر نیز میتوانند شروع به یادگیری زبان برنامه نویسی خود گیممیکر یعنی GML کنند.
در حال حاضر بسیاری از بازیسازان داخل کشوری از این موتور بازیسازی استفاده میکنند و تا به حال نتایج قابل قبولی را نیز در این زمینه گرفتهاند. چند بازی موفق ساخته شده با این موتور بازیسازی را در مقاله ۱۰ موتور بازی سازی برتر قرار دادم که پیشنهاد میکنم در صورتی به این موتور علاقمند شدید، بازیهای ساخته شده با آن را نیز بخوانید.
اگر اطلاعات دیگری در رابطه با موتور بازیسازی گیممیکر دارید و علاقمندید که آن را با دیگران به اشتراک بذارید، حتما از بخش نظرات پورتال آموزشی استودیو استفاده کنید تا ما و دوستانتان را از اطلاعات خود با خبر کنید.
فراموش نکنید که اگر سوالی در رابطه با هرکدام از مقالات قرار گرفته در وب سایت دارید، استودیو ۲۲۹ همیشه پاسخگوی شماست. سربلند و پاینده باشید.
سلام خسته نباشید.ممنون بابت توضیحات.سوالی که داشتم اینه که با گیم میکر میشه بازی های دو بعدی گرافیک بالا ساخت؟به چه منظور؟به منظور اینکه مثلا من طراحی های طراحی شده با کیفیت بالا داخل فوتوشاپ رو با فرمت های رایج تصویری بتونم داخل گیم میکر درگ کنم نه این که بخوام داخل خود گیم میکر طراحی و انیمیت انجام بدم.آیا این امکان وجود داره؟چون بیشتر بازی های ساخته شده گیم میکر به صورت پیکسل آرته و گرافیک بالایی نداره.ممنون میشم راهنمایی کنید.
سلام بله امکان پذیره.
فرمت های رایجی که گیم میکر امکان فراخوانیشون رو داره
Jpg – png – gif – swf هستند. چند فرمت دیگه هم هستند که شما خودتون میتونید از قسمت load sprite پیداشون کنید.