همانطور که در مقاله پیشین یعنی مقاله مختصری از موتورهای بازیسازی گیم میکر متوجه شدید، درحال حاضر دو نمونه متفاوت از موتورهای بازیسازی گیممیکر موجود میباشد که یکی از نسخه ها نسخه گیم میکر پایه و دیگری نسخه گیم میکر استودیو میباشد.
تفاوت این دو نمونه در رابط کاربری، تجربه کاربری، ابزارهای موجود و … میباشد. در ادامه این مقاله به اولین نسخه گیممیکر پایه میپردازیم و امکانات آن را تا حد ممکن مورد بررسی قرار میدهیم، البته قبل از خواندن این مقاله پیشنهاد میکنم که با دیگر موتورهای بازیسازی موفق جهان نیز در مقاله ۱۰ موتور بازی سازی برتر آشنا شوید.
گیم میکر پایه
موتور بازیسازیای که در حال حاضر ما گیم میکر مینامیم، در ابتدا توسط مارک اورمارس با نام موتور گرافیکی Animo به جهت ساخت انیمیشن طراحی شده بود که پس از پیشرفتهتر شدن موتور مارک اورمارس کاربری آن را تغییر داد و آن را به موتور بازیسازی تبدیل کرد و نام آن را موتور بازیسازی Game Maker نامید.
گیممیکر یک موتور بازیسازی دو بعدی میباشد که از طریق آن شما میتوانید بازیهایی بسیار زیبا بدون حتی یک خط کد نویسی طراحی کنید. این موتور بازیسازی برای تمامی افراد قابل استفاده است ولی به طور کلی برای جامعه هدف جوان و تازهکار طراحی شده است.
نسخه پایه گیممیکر که حدودا از سال ۱۹۹۹ برای فروش گذاشته شد، یک موتور ساخت بازیهای دو بعدی بود که توسط آن بازیسازان میتوانستند بازیهای ساده مورد نظرشان را طراحی کنند.
با اینکه این موتور بازیسازی یک موتور ساده و محدود در حوزه خروجی با پلتفرم بود، بازیهای بسیار زیبایی با این موتور طراحی شد.
نسخه های ابتدایی گیم میکر پایه
گیممیکر از نسخه ابتدایی پیشرفتهای بسیار زیادی کرده است. از سال ۱۹۹۹ تا سال ۲۰۱۰ که گیممیکر پایه منتشر شد در هر نسخه مارک اورمارس امکانات بسیار زیادی را به موتور بازیسازی خود اضافه کرده است تا موتور بازیسازی خود را از یک موتور کوچک به یک موتور حرفهای تبدیل کند.
ابتدا آبجکتهای بسیار کوچکی داشت ، سپس همینطور پیشرفته و پیشرفته تر شد و همچنین رابط کاربری و تجربه کاربری بهتری در آن ایجاد شد.
در بالا اولین نسخه موتور بازیسازی گیممیکر را مشاهده میکنید، در این نسخه همانطور که میبینید امکانات خیلی محدودی کاربر داشت و کاربر میتوانست بازیهای محدودی را برای خود ایجاد کند.
نسخه ششم آخرین نسخهای بود که مارک اورمارس به صورت مستقل و شخصی روی گیم میکر کار کرد. بعد از این نسخه مارک اورمارس اعلام کرد که از این پس با شرکتی به نام YoYoGames شریک شده است و موتور بازیسازی گیم میکر با همکاری این شرکت پیشرفت داده میشود.
نسخه پایانی گیم میکر پایه
گیم میکر ۸ نسخه پایانی گیم میکر پایه است و بعد از این نسخه با توجه به تجربیات بدست آمده توسط شرکت YoYoGames، راههای پیشرفت موتور بازیسازی برای شرکت YoYoGames آشکار شده بود و توانایی پیشرفت موتور را بدست آورده بود.
این نسخه به همراه بخش آموزشی قدم به قدم، تکمیل شدن بخش ایونتها، نسخه دیباگینگ ، قابلیت پشتیبانی بازیهای ساخته شده توسط گیم میکرهای گذشته انتشار یافت و دو نسخه رایگان و تجاری داشت که برای دسترسی به امکانات حرفهای آن میبایست آن نسخه را خریداری میکردید.
بازیسازان ایرانی بسیاری را داریم که وقتی از گیم میکر ۸ سخن میگوییم خاطرات قدیمی خود را به یاد میآورند و بازیهایی که با آن موتور ساختند را دوباره مرور میکنند.
در این نسخه گیممیکر شما میتوانستید از دو طریق بدون کدنویسی و همچنین از طریق کد نویسی با زبان GML بازیهای مورد نظرتان را طراحی کنید.
پلتفرمهای پشتیبانی شده
از ابتدا تا آخرین نسخه گیم میکر پایه، این موتور بازیسازی تنها برای سیستم عامل ویندوز ارائه شد و تنها برای این سیستم عامل خروجی Executable قابل ارائه بوده است.
سال ۲۰۱۰ گیممیکر پایه برای سیستم عامل مکینتاش یعنی Mac OSX منتشر شد که تنها در این سیستم عامل اجرا میشد و خروجی Executable مخصوص مکینتاش را ارائه میکرد. این نسخه از هسته نسخه ۷ گیممیکر پایه استفاده میکرد که استقبال قابل قبولی را در میان بازیسازان ایجاد کرد.
سپتامبر ۲۰۱۱ شرکت یویوگیمز نسخهای از گیممیکر را تحت عنوان گیممیکر HTML5 منتشر کرد که همانند نسخه ویندوز به جای ارائه نسخه .exe به شما نسخه تحت وب بازی را میداد و شما میتوانستید بازیهایی که گیممیکر ۸ ساختید را تبدیل به نسخه تحت وب کنید.
مزایای این موتور بازیسازی
این موتور بازیسازی امکانات خاص خودش را دارد.
یکی از امکانات اصلی این موتور توانایی ساخت بازی بدون نوشتن حتی یک خط کد میباشد. سیستم Drag & Drop یکی از بهترین امکاناتی است که این سیستم دارد و یکی از دلایل اصلی جذب بازیسازان است.
امکان کد نویسی با زبان GML یکی از امکانات خوبیست که موتور بازیسازی گیم میکر داراست.
شما میتوانید با این موتور بازیسازی بازیهایی با تعداد مراحل بینهایت تولید کنید.
حجم خروجی بازیهای تولید شده توسط گیممیکر قابل قبول بوده و امکان بهینه سازی در آن وجود دارد.
نقاط ضعف گیم میکر پایه
- تنها برای یک پلتفرم قابلیت خروجی Executable را داراست.
- با ابزارهای بازگشایی پکیج میتوان بازیهای خروجی گرفته شده توسط این موتور را DeCompile کرد و تمامی اطلاعات بازی را بیرون کشید.
پیش به سوی آینده
گیم میکر موتور بازیسازی قدیمی ولی کاربردیای میباشد. در حال حاضر موتورهای قدرتمندتر و کاربردیتری موجود هستند که میتوانید از آنها استفاده کنید.
علاوه بر این نسل جدید موتورهای بازی سازی گیم میکر یعنی گیم میکر استودیو در حال توسعه است. اگر میخواهید در رابطه با نسل جدید موتور بازی سازی گیم میکر اطلاعات پیدا کنید، پیشنهاد میکنم صفحه اختصاصی موتور بازیسازی گیم میکر را دنبال کنید.
نتیجه گیری نویسنده
این نیز اطلاعات کاملی از نسخه پایه گیم میکر که قول آن را به شما داده بودم و همانطور که در بخش پیش به سوی آینده گفتم این موتور بازیسازی موتوری منسوخ شده به حساب میآید و دیگر کاربری خاصی ندارد و اندک افرادی و به جهت استفادههای غیر تجاری از آن استفاده میکنند. بنابراین اگر قصد تجاری سازی و مولتی پلتفرم کردن بازی خود را دارید، پیشنهاد میکنم مقالات من و دوستانم در استودیو ۲۲۹ را دنبال کنید.
اگر اطلاعات دیگری در رابطه با موتور بازیسازی گیممیکر پایه دارید و علاقمندید که آن را با دیگران به اشتراک بذارید، حتما از بخش نظرات پورتال آموزشی استودیو استفاده کنید تا ما و دوستانتان را از اطلاعات خود با خبر کنید. همچنین شما میتوانید اطلاعات بیشتری در رابطه با موتور بازیسازی گیم میکر را در صفحه اختصاصی آن در پورتال آموزشی ۲۲۹ دریافت کنید.
فراموش نکنید که اگر سوالی در رابطه با هرکدام از مقالات قرار گرفته در وب سایت دارید، استودیو ۲۲۹ همیشه پاسخگوی شماست. سربلند و پاینده باشید.
عالی