جادوی بازی های ویدیویی: بازی چند نفره

0
3525
جادوی بازی های ویدیویی: بازی های چند نفره
جادوی بازی های ویدیویی: بازی های چند نفره

اولین بازی چند نفره که به یاد دارم بازی Gauntlet بود که در آن بازیکنان میتوانستند با هم بازی کنند، در این بازی بازیکنان باید با همکاری یک دیگر با دشمنان داخل بازی مبارزه کنند، همان طور که اشاره شد بازی gauntlet یکی از ان دسته بازی هایی است که بازیکنان باید با همکاری یک دیگر برعلیه یک دشمن مشترک مبارزه کنند. قبل از این که به معرفی انواع بازی های مولتی پلیر بپردازیم، ابتدا به بررسی انواع بازی های مولتی پلیر از نظر نوع اتصال نگاهی می اندازیم:

سر به سر (head to head)

در این حالت حداقل دو یا تعداد بیشتری بازیکن در یک بازی در لحظه (real time) با یک دیگر به مبارزه – مسابقه می پردازند، بیشتر بازی های ورزشی،اکشن و بعضی از بازی های fps در این دسته هستند.

شبکه (p2p)

حداقل دو یا تعداد بیشتری بازیکن با شبکه LAN (یا WAN و انلاین) با یک دیگر بازی میکنند.

مدل شبکه کلاینت سرور

در این حالت یک کامپیوتر قدرتمند به عنوان سرور برای اتصال کاربران به آن انتخاب می شود بعضی از بازی های MMO وMMORPGs از این مدل برای مدیریت ترافیک کلاینت ها استفاده می کنند.

در بازی های مولتی پلیر مکانیک های مختلفی برای بازی وجود دارد که در ابتدای مقاله یک نمونه آن معرفی شد، در هر بازی مولتی پلیر فقط هدف نابود کردن سایر بازیکنان نیست بلکه میتواند شامل همکاری یا مسابقه برای زنده ماندن باشد. در ادامه به شرح انواع حالت های بازی مولتی پلیر میپردازیم:

مسابقه مرگ / آزاد برای همه

در این حالت بازیکن با هر اسلحه ای وارد میدان جنگ می شود ، میدانی که در آن همه بازیکنان قصد جان او را دارند! ، معمولا در این حالت بازیکنان تجهیزاتی میگیرند یا در هنگام کشته شدن از دست می دهند.

مسابقه مرگ تیمی

این حالت مانند حالت قبلی است با این تفاوت که تیم ها برای به دست اوردن هدفی خاص می جنگند.

مبارزه ای

دو بازیکن وارد مبارزه می شود و فقط یک بازیکن از ان جان سالم به در میبرد، این سبک با بازی karate champ (در سال ۱۹۸۴) اغاز شد و به سرعت رشد و نمو یافت،  رونق این سبک از بازی با بازی هایی مانند mortal combat و street fighter همراه بوده است.

بقا (survival)

معمولا هدف بازی های بقا این است که بازیکن همه دشمنان را شکست دهد یا از نقطه الف به نقطه ب برسد، از نمونه ی این بازی میتوان به سری بازی Left 4 dead اشاره کرد.

کنترل منطقه

بازیکن باید برای محافظت یا دفاع از یک منطقه خاص در برابر هوش مصنوعی یا سایر بازیکنان بازی کند این سبک، از بازی طناب کشی الگو برداری شده است که در ان بازیکنان عقب نشینی و حمله می کنند تا زمانی که بتوانند به هدف خود برسند.

دفاعی / پادشاه تپه

تقریبا شبیه به حالت کنترل منطقه، با این تفاوت که به هر یک از تیم ها یک منطقه داده شده است که باید در یک مدت زمان معین از ان در برابر هوش مصنوعی و یا سایر بازیکنان دفاع کنند.

تصرف پرچم

تصرف پرچم به دو صورت قابل تعریف است اول حالت تیمی که در آن بازیکنان دو تیم سعی میکنند پرچم تیم حریف را به پرچم تیم خود منتقل کنند و امتیاز به دست اورند، حالت دوم  یک بازیکن پرچم در اختیار دارد و در هر دوره زمانی معین امتیازی دریافت می کند، هدف سایر بازیکنان این است که این پرچم را از او پس بگیرند.

مسابقه رانندگی

در این بازی ها همان طور که از اسمشان بر می اید بازیکنان باید با یک دیگر برای رسیدن به یک رتبه یا مقام رقابت کنند.

ماموریت تیمی

به بازیکنان یک ماموریت داده می شود دستیابی به این هدف می تواند با همکاری سایر اعضای تیم انجام گیرد.

بازیکن دربرابر بازیکن اعظم

یک بازیکن نقش بازیکن اعظم یا خدا را برعهده میگیرد،بازیکن اعظم کسی است که همه چیز را کنترل می کند هدف او این است که زندگی را برای بازیکن دیگر سخت کند ، بازیکن دیگر سعی می کند با حل مشکلات پیش آمده، خود را نجات دهد.

شرط بندی

شانس در بازی به بازیکنان این اجازه را می دهد تا برای دستیابی به امتیازات بالاتر با یک دیگر مسابقه دهند، در هنگام ساخت بازی از بالانس بودن بازی مطمئن شوید تا در یک دوره زمانی بلند مدت باعث قوی یا ضعیف شدن بعضی بازیکنان نشود.

رفلکس

انگشت شما چقدر سریع است؟در بازی های پازل و پرسش و پاسخ اغلب بازیکنانی که سرعت بیشتری دارند برنده می شوند.

دانشی

هیچ چیزی جز اثبات باهوش بودن در این بازی های دانشی نمی تواند باعث ایجاد حس رقابت بین بازیکنان شود. در این نوع مکانیک، بازیکنان با دانش خود به رقابت میپردازند.

بازی خلاقیتی

یکی از نمونه های موفق این حالت بازی the Sims است، در این نوع بازی ها معمولا بازیکنان با هم تعامل دارند و میتوانند داخل بازی از چیزهایی که سایر بازیکنان ایجاد کرده اند بازدید و یا به آن امتیاز دهند.

زندگی مجازی

یکی از نمونه های موفق این حالت بازی second life است که در ان بازیکنان میتوانند دنیای خود را شخصی سازی کنند و با سایر بازیکنان انلاین تعامل داشته باشند، این تعامل میتواند در چت کردن با یک دیگر و یا همکاری در انجام کاری باشد.

بازی چه تعداد بازیکن باید داشته باشد؟

شاید برایتان سوال شده باشد که یک بازی مولتی پلیر تا چند بازیکن باید در یک نبرد یا در یک اتاق داشته باشد،بازی street fighter را با بیش از دو بازیکن در نظر بگیرید، در این حالت هر نوع مشکلی که فکرش را بکنید به سراغ بازی می آید،نبرد بازیکن با یک دیگر سخت می شود چون دیدن یک بازیکن خاص در بین تعداد زیادی بازیکن مشکل است،سیستم کالیژن بازی مشکل ساز می شود. از ان طرف یک بازی مثل World of Warcraft را در نظر بگیرید، اگر فقط اجازه حضور تعداد کمی بازیکن در بازی داده شود آن وقت این بازی ، تبدیل به یک بازی خلوت و خسته کننده می شود.

در هنگام طراحی بخش مولتی پلیر در سند طراحی بازی (نوشتن یک سند طراحی بازی) مولتی پلیر حتما به تعداد بازیکنان مورد نیاز برای متعادل کردن بازی دقت داشته باشید.

بازی های MMORPGS و مولتی پلیر

بازی های سبک MMORPGs چند نفره یکی از سبک هایی است که به سرعت در بین بازیکنان جای خود را باز کرده است،اگر در حال ساخت یک بازی چند نفره در این سبک هستید پیاده سازی نکات زیر میتواند در طراحی و ایجاد حس رقابت در بازیتان کمک کند:

شخصی سازی کاراکتر

یکی از بزرگ ترین خواسته های بازیکنان این سبک این است که بتوانند در بازی یک زندگی فانتزی داشته باشند،شخصی سازی کاراکتر بازیکن میتواند از تعیین قالب های از پیش تعیین شده تا یک سیستم شخصی سازی کامل شامل تعیین رنگ چشم،جنسیت،لباس،کفش و… باشد، میتوان بازیکن را تشویق کرد تا سلاح، لباس و یا یک اسب در بازی خریداری کند تا شخصیتی خاص و بی مانند در بازی پیدا کند.

چت کردن

یک سیستم چت صوتی یا متنی در بازی میتواند باعث ایجاد نوعی شبکه اجتماعی بین بازیکنان شود، بازیکنان با چت میتوانند تعامل بیشتری با یک دیگر ایجاد کنند که این زمینه ساز بازگشت دوباره بازیکنان به بازی می شود.

خانه بازیکن

هر کسی دوست دارد در بازی خانه داشته باشد ، به بازیکن یک منطقه یا خانه امن برای گرداوری دستاوردها و تجهیزاتشان دهید

داشتن یک خانه در بازی حس متصل بودن به دنیای بازی را در بازیکن ایجاد می کند که خود باعث بازگشت بازیکن به بازی می شود.

بازیکن در برابر بازیکن

بسیاری از بازیکن ها میخواهند با کشتن سایر بازیکنان قدرتشتان را نشان دهند ، اما هر کسی علاقه ندارد تا ریسک کشته شدن و از دست دادن همه چیز را انجام دهد ، برای احتیاط بهتر است محل خاصی برای این دسته از بازیکنان در نظر بگیرید تا با هم به مبارزه به بپردازند این محل یا سیستم نباید برای سایر بازیکنان ایجاد مشکل کند.

حمله های تیمی

در بازی های چند نفره، حمله های تیمی برای زمانی است که بازیکنان با یک ماموریت ،سناریو و یا غول قوی مواجه می شوند در این حالت برای پیروزی در این ماموریت با یک دیگر تیم می شوند و برای نابودی دشمن و یا گرفتن یک قلعه مبارزه می کنند،بهتر است به هر یک از اعضای تیم یک استراتژی یا نقطه قوت دهید تا بازیکنان برای مبارزه به تاکتیک خود متکی باشند همچنین برای رهبری تیم یک نقش رهبر یا رئیس در نظر بگیرید تا رهبر تیم با استراتژی های خود حس مورد اهمیت بودن را درک کند.

سخن پایانی

بخش چند نفره بازی یک فرصت عالی برای بازیکنان است تا لذت واقعی بازی را بچشند، اما این لذت نباید با خراب کردن لذت سایر بازیکنان همراه شود،مطمئن شوید که طراحی بخش مولتی پلیر مانع هر گونه تقلب (از ناحیه طراحی بازی) می شود.

Rating: 3.4/5. From 7 votes.
Please wait...

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید