مقدمه ای بر تجربه کاربری

تجربه کاربری از  چه زمانی مطرح شد؟

این مورد  توسط طراحان صنعتی در زمان خلق اشیائ کاربردی مورد استفاده مردم و بر اساس ارگونومی بدن انسان مورد توجه قرار گرفت. و از چگونگی برخورد  و تعامل انسان با اشیائ پیرامونش به نسبت کاربرد آنها بنابر افزایش میزان سهولت و کاهش خطرات احتمالی در زمان استفاده از آنها توسط متخصصان مورد بررسی قرار میگرفت.

مثلا یک لیوان را در نظر بگیرید که بنابر کاربردش وزن لیوان و مقدار مایعی که درخودش قرار میدهد و میزان فشاری که هنگام بلند کردن آن به دست وارد میشود بسته به سرد یا داغ بودن محتویاتش و اندازه دسته بر حسب ارگونومی و فرم دست.جنس متریال بکاربرده شده درساخت لیوان و مقدار دوام بر حسب کاربری و خیلی اطلاعات ریز و دقیق که همگی در چگونگی خلق آن تاثیر میگذارند علاوه بر اینکه چه حسی در زمان استفاده به فرد میدهد. همگی شامل تجربه کاربری میشود.

 

تجربه کاربری در ابزارهای نوین

از زمان بوجود آمدن ابزار های دیجیتالی و با توجه به سرعت بالای پیشرفت و تغییر روز افزون این ابزارها به عنوان عنصر جدایی ناپذیر از زندگی روزمره مردم، تجربه کاربری به این عرصه هم ورود کرده و اهمیت حضورش برهمه فعالان این عرصه ثابت شده هست.تجربه کاربری در طراحی سایت، نرم افزارها و اپلیکیشن ها و بازی های ویدئویی هم به عنوان یک علم تاثیر گذار در جذب و نگهداری مخاطب و ایجاد گردش مالی و کسب درآمد از ابزار های امروزی هست.

تفاوت تجربه و رابط کاربری
تفاوت تجربه و رابط کاربری

تجربه کاربری (UX) چیست؟

درواقع همان حسی هست که درکاربر بعد از تعامل با محصول ایجاد میشود.شامل ساختار کلی برنامه ها و پروسه تولید از تعریف ایده تا خلق محصول و ارتباط با کاربران در تعامل با محصول هست.همان بخشی از کار هست که دیده نمیشود و زمانی که کاربر با محصول در تعامل قرار میگیرد تازه بخش کوچکی از آن قابل درک خواهد بود.تنها بخشی ست که با تمام بخش های تولید محصول تا به این حد ارتباط دارد و بر تمام قسمت ها همپوشانی دارد.

اهمیت تجربه کاربری

برای درک بهتر اهمیت تجربه بد نیست بیاد بیاورید اولین باری را که دستتان با شی داغ برخورد کرد! ممکنه حتی جزئیات اتفاق را به خاطر نیاورید اما حس سوزشی را که تجربه کردید به خوبی به خاطر دارین.و هرگز قادر نیستین تا چنین تجربه ای را از ذهنتان پاک کنید. حتی اگر این حس را بارهای دیگر هم تجربه کرده باشین هر کدام به گونه ای متفاوت از قبلی بوده اند.پس این یعنی تجربه ها قابل تغییر یا تبدیل نیستند و یکبار ثبت میشوند و بعد از آن شما فقط از خاطره به جا مانده از آن تجربه استفاده میکنید.تجربه ها به دو دسته تقسیم میشوند.تجربه های تلخ (آموزنده و باز دارنده)و تجربه های شیرین( لذت بخش و تشویق کننده).

نکته:تجربه ها یک بار در ذهن ثبت میشوند و مسئول بازیابی خاطرات هستند و خاطرات مورد استفاده قرار میگیرند تا زمانی که تجربه جدیدی با همان مضمون قبلی به شکلی متفاوت در ذهن ایجاد شود، البته تفاوت ها هم به جا خواند ماند.این چرخه ادامه دارد!

اهمیت تجربه زمانی بیشتر میشود که بدانید همه ما در تمام طول زندگی از تجربه هامون استفاده میکنیم.و تجربه ها مون روی انتخاب های ما تاثیر میگذارند و این انتخاب های ما هستند که زندگیمان را میسازند.

خلق تجربه کاربری

شروع خلق تجربه

برای اینگه شروع کنید به خلق تجربه لازمه اول بدونین چه چیزی رو باید واقعا خلق کنید. واقعیت اینه که همه ما در زندگیمون به دنبال لذت بردن هستیم.لذت بردن عامل اصلی کسب رضایتمندی از زندگی هست. پس هدف تعیین شد باید تمام مهارت خود را بکار بگیرید تا تجربه ای لذت بخش را برای کاربران خلق کنید.

جایی نیست که خلاقیتی شکل بگیرد و تجربه کاربری درآن مطرح نباشد.چون هر چیزی که مخاطبی نداشته باشد و هدفی برای خلق نداشته باشد اصلا خلق نمیشود

Rating: 5.0/5. From 2 votes.
Please wait...

1 نظر

  1. مقاله بسیار جالب و مفیدی بود.

    No votes yet.
    Please wait...

پاسخ دهید

لطفا نظر خود را وارد کنید
لطفا نام خود را اینجا وارد کنید